Czym pachnie sztuka? Obrazy kwiatów
Kwiaty kojarzą nam się z ciepłymi, wiosennymi dniami, spacerami po łąkach i wypoczynkiem w pachnącym, pełnym natury ogrodzie. Dzięki sztuce możemy również przenieść je do swojego domu w specjalnej odsłonie. Dla osób, które lubią kwiaty obrazy z takimi motywami to doskonały pomysł na przyozdobienie kuchni, pokoju, sypialni lub salonu.
Obrazy kwiatów często mają również swoje drugie dno. Pokazują z jednej strony piękno ludzkiego życia, z drugiej jego kruchość i przemijalność. Bardzo często malarze przedstawiają na swoich dziełach bukiety znajdujące się w wazonie, których zwiędnięcie jest kwestią czasu.
Z drugiej jednak strony obrazy z kwiatami przywołują na myśl statyczność i powolny upływ czasu. Bukiety są bowiem wciąż takie same i znajdują się w tym samym wazonie, często w starym, dawno minionym już stylu. I to niezależnie od tego, kiedy patrzymy na dany obraz.
Jest również inna ważna rzecz, którą zapewniają obecne w sztuce kwiaty Obrazy zawierające ich motyw pobudzają nie tylko zmysł wzroku, ale również i węchu. Przyglądając się takim dziełom sztuki jak „Letnie kwiaty” Hedwig Peterman czy „Ogrodowe barwne kwiaty” Louisy Mediny, można poczuć słodycz, delikatność i ciepło z sielskim dodatkiem woni czerwonych maków. Szczególnie te ostatnie mają w sztuce długą historię.
Maki
Obrazy z kwiatami przedstawiające bukiety często przywołują na myśl zlaną słońcem, wiejską łąkę, albo przyjazny klimat rodzinnych stron i wspomnień z dzieciństwa. Symbolika maków była jednak obecna już w sztuce i mitologii antycznej, i z czasem zmieniała swoje znaczenie. To właśnie te kwiaty znajdowały się na skroniach greckiego boga Morfeusza i rosły nad brzegami rzeki Lete – miejsca zapomnienia w Hadesie.
W kolejnych epokach mak pojawiał się m.in. w sztuce chrześcijańskiej, głównie na wizerunkach Matki Boskiej z Dzieciątkiem Jezus. Natomiast secesyjne obrazy kwiatów zawierają jego motyw jako kwiatu symbolizującego przemijalność urody.
Maki znajdują się również na obrazach tworzonych przez malarzy XIX i XX wiecznych. Jako przykład można tu podać „Czerwone maki” Hedwig Petermann. Kwiaty przedstawione na tym dziele z jednej strony promienieją zdrową, pozytywną energią i ciepłą kolorystyką, jednak z drugiej powoli zaczynają więdnąć i przywołują na myśl bliskie przeminięcie tego stanu.
Róże
Symbolika róży wydaje się być prosta do określenia. Ma dodawać romantyzmu i piękna. Niemniej jednak, jeśli chodzi o znaczenie, jakie mogą nieść ze sobą te kwiaty obrazy, na których są one przedstawiane, niejednokrotnie symbolizują zmartwychwstanie i śmierć, cnotę i rozpustność albo potęgę i przemijalność. Róże niewątpliwie przywodzą na myśl również delikatność, kobiecość i pachnący elektryzującą wonią rodzinny ogród.
W krajach zachodnich kwiaty te mają również inne znaczenie. Stanowią symbol duchowości i głębi. Zapach, który wyobrażamy sobie, wpatrując się w obraz róż, wprawia nas w refleksyjny nastrój i w każdym budzi nutkę filozofa.
Nie inaczej dzieje się, gdy spoglądamy na dzieło Heinricha Garossy pt. „Bukiet kwiatów w stylu flamandzkim”. Mieniące się czerwienią, żółcią, różem i bielą kwiaty wprawiają nas w spokojny, radosny nastrój, a widoczna między nimi plątanina łodyg i liści skłania nas do zastanowienia się, co kryje się pod ich płatkami.
Peonie
Obrazy kwiatów, wśród których znajdują się peonie, przywołują na myśl nieco egzotyki. Rośliny te są bowiem często przedstawiane razem z kwiatami lotosu i śliwy, a także z chryzantemami. Przywodzą na myśl korzenny zapach goździków, a jednocześnie świeży, pełen nowej energii powiew wiosny. To właśnie tę porę roku symbolizują. Oprócz tego kojarzą się również z bogactwem i nadzieją.
Jednym z malarzy wykorzystujących peonie był urodzony w 1920 r. Helmuth Andreas Volkvein. Jego „Peonie” zachwycają niezwykłymi barwami, sielskością i ciepłem.